7 settembre 2015

Michael Fassbender e Carey Mulligan incantano il TELLURIDE FILM FESTIVAL


Di Simone Fabriziani

Sarebbe un crimine dichiarare che la corsa all'Oscar è già cominciata?
Perché ci risulta difficile non immaginare una cosi ampia varietà di titoli i cerca di un premio come sta accadendo in questi giorni nei due Festival internazionali di Venezia 72 e nel piccolo, ma in Europa ancora fin troppo sottovalutato, Telluride Film Festival; è proprio in questo piccolo festival del Colorado che in questi ultimi due giorni sono stati presentati in World Premiere due dei titoli più attesi della nuova stagione: Suffragette di Sarah Gavron e Steve Jobs di Danny Boyle.
Soprattutto l'ultimo biopic dedicato alla controversa figura del magnate della Apple diretta dal Premio Oscar Boyle ha ricevuto consensi unanimi dalla stampa internazionale, forse anche al di sopra delle aspettative; merito soprattutto di un Michael Fassbender in stato di grazia ed un cast affiatato (sorretto da nomi del calibro di Kate Winslet, Seth Rogen e Jeff Daniels) e una impeccabile ed intelligente scrittura del Premio Oscar Aaron Sorkin.
Dopo pochi giorni dalle lodi (forse anche un po contenute) di Redmayne a Venezia, ecco spuntare quello che potrebbe essere il più agguerrito contendente maschile dell'anno, Leonardo Di Caprio permettendo a fine anno con l'atteso "The Revenant" di Inarritu.
Ecco alcuni dei commenti Twitter più interessanti sul film dedicato s Steve Jobs, in particolare provenienti dalle due recensioni entusiastiche dei due colossi editoriali di spettacolo statunitensi Variety e The Hollywood Reporter:


"[...] while Fassbender doesn't physically resemble the man, he fully delivers the essentials of how we have come to perceive the man [...] Most of all, you get the strong sense from Fassbenderof a mind that is always several setep beyond everyone else's, one that allows him to shift gears without takin a breath."

Da Variety:

"The virtues of Sorkin’s style are as self-evident as the vices; his work here is by turns ferociously inventive and cloddishly on-the-nose — a high-wire achievement that’s easy to admire even when it’s nearly impossible to like."

"And something similar could surely be said of Steve Jobs himself, whose profound disinterest in soliciting anyone’s affection is what ultimately lends Boyle and Sorkin’s film its underlying integrity, despite the outrageous factual, dramatic and aesthetic liberties they’ve taken with the material. In this unabashedly fictionalized context, Fassbender overcomes the obvious casting hurdle (he looks nothing like Jobs, whose Arab-American lineage is briefly referenced) and delivers a performance as enthralling and fully sustained as any on his estimable resume. That the actor is onscreen at every minute makes it all the better that it’s impossible to take your eyes off him, or your ears: This is an actor who knows exactly how to toss off Sorkin’s dialogue, emphasizing rhythm and inflection over volume, while embodying confidence and authority in his every atom."

E non finisce qui.
Presentato sempre in veste di World Premiere al Telluride, è finalmente sbarcato alla stampa internazionale il britannico Suffragette, particolarmente lodato per le ottime ricostruzioni d'epoca, per l'alto valore storico e per le performance, soprattutto quella della protagonista Carey Mulligan, osannata unanimemente.




Ecco alcune delle estatiche dichiarazioni di "Variety" e "The Hollywood Reporter" nei confronti della magnetica e impeccabile Mulligan:

Da Variety:

"

Carey Mulligan's flinty and moving lead performance is the standout element of Sarah Gavron's flatly conventional snapshot of the British women's suffrage movement."

" It’s no small testament to Mulligan’s performance that she manages to be entirely convincing, even when the same can’t be said about her character’s increasingly desperate fall from grace."


" A lushly appointed period piece about the women's suffrage movement in England in the early 20th centurysounds like Masterpiece Theatre fodder, polite and tasteful  and a bit pallid. The surprise of Suffragetteis how much anger and urgency it contains, and how much material it unearths."

"Mulligan's remarkably expressive face convey's the character's profound but always credible journey form battered victim to articulate crusader. But the actress also captures the terrible human costs of any unyielding political battle."

Insomma, non saremmo sorpresi se, alla fine dei giochi, Fassbender e Mulligan tra l'altro straordinari fratelli nel bellissimo "Shame", tornassero a casa con più di una statuetta...

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