25.2.17

Xavier Dolan e Isabelle Huppert trionfano ai César 2017

Di Simone Fabriziani

Una edizione all'insegna delle sorprese e della generosità dei riconoscimenti quella dei César 2017, i maggiori premi del cinema francese. Nessun grande vincitore dal punto di vista di statuette ricevuta, ma due trionfatori morali e di fatto.
A vincere a sorpresa il riconoscimento al Miglior Film è stato Elle  di Paul Verhoeven ce si porta a casa anche il premio alla Miglior Attrice Protagonista a Isabelle Huppert in vista degli Oscar di questa domenica.
Vincitore morale Xavier Dolan  e il suo protagonista Gaspard Ulliel che si aggiudicano rispettivamente Miglior Regia e Montaggio e Miglior Attore Protagonista per il canadese Juste la fin du monde.


Best Film: “Elle”
Best Director: Xavier Dolan for “It’s Only the End of the World”
Best Actress: Isabelle Huppert for “Elle”
Best Actor: Gaspard Ulliel for “It’s Only the End of the World”
Best Supporting Actress: Deborah Lukumuena for “Divines”
Best Supporting Actor: James Thierree for “Chocolat”
Best New Actress: Oulaya Amamra for “Divines”
Best New Actor: Niels Schneider for “Dark Inclusion”
Best Foreign Film: “I, Daniel Blake” by Ken Loach (United Kingdom)
Best Original Screenplay: Solveig Anspach, Jean-Luc Gaget for “The Aquatic Effect”
Best Adapted Screenplay: Celine Sciamma for “My Life as a Zucchini”
Best Documentary Film: “Thanks Boss!” by Francois Ruffin
Best First Film: “Divines” by Houda Benyamina
Best Original Score: Ibrahim Maalouf for “In the Forests of Siberia”
Best Sound: Marc Engles, Fred Demolder, Sylvain Rety, Jean-Paul Hurier for “The Odyssey”
Best Editing: Xavier Dolan for “It’s Only the End of the World”
Best Cinematography: Pascal Marti for “Frantz”
Best Costumes: Anaïs Romand for “The Dancer”
Best Production Design: Jérémie D. Lignol for “Chocolat”
Best Animated Film: “My Life as a Zucchini” by Claude Barras
Best Animated Short Film: “Celui Qui a Deux Ames” by Fabrice Luang-Vija
Best Short Film: (TIE) “Maman(s)” by Maïmouna Doucouré and “Vers la Tendresse” by Alice Diop


FONTE: The Wrap